2017-10-24

Blott blått

Jag är medlem i en fotoklubb. På våra månadsmöten finns en stående punkt kallad fikabilden. Alla som vill lämnar in en bild på ett givet tema. En hemlig röstning på bästa bild genomförs och vinnaren får äran och gratis fika den gången, annars betalar man självkostnad tjugo kronor. Temat för nästa fikabild väljs genom dragning ur en burk med små lappar med mer eller mindre underfundiga/intelligenta/fantasifulla teman.

Förra månadsmötet var temat "Blott blått". Jag lämnade in bilden nedan:





och fick två röster... inget gratisfika där inte.
Under en futotur här om dagen hittade jag den perfekta bilden för temat, enligt mig i alla fall:


Den borde väl ha fixat en gratis fika, eller hur?

"Bilden tolkar temat strikt. Notera den upprepade triangelkompositionen och den symmetriska placeringen av de horisontella linjerna". Jag försöker ironisera över långt driven bildanalys, det kanske inte fungerar för det finns ju inte mycket i den bilden att analysera. Det är en blå plåtvägg. Punkt.

Synd att temat för nästa möte är "Bro"...

ByFånen


2 kommentarer:

  1. Snygga vaser! Väl värda en fika. Men den blå plåtväggen har blivit mera lila på min skärm. En omdiskuterad färg... http://www.karinenglund.com/2011/04/framme/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är du lite kinkig. Dom blå plåtarna har samma färg som Sundh center alias Altohuset, eller blå huset som det har hetat i folkmun sedan det byggdes 1959... alltså är dom blå. Jag höll på att skriva "Punkt." igen.

      Radera